Bahaya- radiasi telefon bimbit !!!

Assalamualaikum readers semua... ^_^

hari yang ceria...weeee!!!

tgok tjuk entri aku hari ni..RADIASI TLEFON BIMBIT a.k.a handphone korang..

msti ramai yg tak tahu yg tlf sbesar tapak tangan tu pun bleh ada kesan yg bleh membawa maut..emmm..aku pun baru tau bila lecturer bagitau time lecture.

Apa sangat la tlefon kcik tu bleh buat sampai bleh bwa maut??? cer citer sikit..

meh sini mak jenab nk cerita..

* Tanpa korang sedar sbnarnya tlefon bimbit menghasilkan sejumlah kecil radiasi. Walaupun cuma kecil ja jumlah dia tapi still bahaya kalau sentiasa terdedah kpd radiasi tu. Radiasi tlefon akan terpancar bila terdedah kepada haba. Time korang dok bergayut tlf dgn BF korang tu ada rasa tak yg tlefon korang tu panas???? Time ni radiasi akan bertindak balas bila terlalu terdedah pd haba.

* Radiasi ni bleh menyebabkan banyak kesan sampingan terutamanya kpd otak, sebab kwsan otak yg paling dekat dengan radiasi tu..ye la tak kan korang ckap tlfon ltak kat lutut plak kan..hahaha..

* Antara kesan sampingan masa panjang yang mngkin kita dpt ialah..pemanasan otak dan kulit, risiko terkena kanser, kerosakan sistem pertahanan tubuh dan DNA, kelahiran bayi yang cacat, berlaku peningkatan tekanan darah, penyakit Alzheimer dan Parkinson, Jantung dan Batu Gintal. 

wahhhh!!! sungguh menakutkan..sini jgk aku nk bg tips utk kurangkan risiko terkena pancaran.,

1) elakkan dari meletakkan tlf korang tu bawah bantal tidur, gegaran tlf tu pon bleh mnghasilkan radiasi kecil.
2) Guna earphone bila nk ckap tlfon, ni bleh elakkan korang terdedah kpd radiasi.
3) kurangkan penggunaan tlf trlalu lama.
4) kalau bleh SMS je,kurangkan dari membuat panggilan..

So..harap smua tips ni membantu ya..
sampai sini ja celoteh sya utk hari ini..sayonara!!! (tgk dok bljar bhasa jepun..hehehe)

No comments:

Post a Comment